کریم آقاجانی اقتصاد دان : اقتصاد در میان‌مدت شکوفا خواهد شد

آقاجانی کارشناس اقتصادی گفت:اگر همراهی های لازم در همه حوزه ها با دولت به وسیله مردم صورت بگیرد آن اقتصاد در میان‌مدت شکوفا خواهد شد.

کریم اقاجانی نویسنده اقتصادی با بیان اینکه یکی از مشکلات فعلی کشور بالا بودن نرخ تورم است گفت : نرخ تورم اگر بین ۸ الی ۱۲ باشد این نرخ طبیعی هست اگر نرخ تورم پایین تر از ۸ باشد رکود اقتصادی حاصل می‌شود اگر بالاتر از ۱۲ باشد قیمت کالا و خدمات افزایش کاذب پیدا میکند. اکثر کشورهای توسعه یافته از نرخ ۸ درصد برخوردار هستند اما در کشورهای جهان سوم نرخ از ۱۲ به بالا می باشد.

به گفته وی در حال حاضر بزرگترین مشکل جامعه بیکاری می باشدو منشا بیکاری در ایران ناشی از وجود بازدهی پایین است، تنها تولید انبوه نمی تواند منشاء بازار و ایجاد کار باشد و دولت باید در کنار تولید انبوه یک نگاه اساسی به تولید ناب نیز داشته باشد.

آقاجانی افزود:یک کشور با ساختن کارخانه ها صنعتی نمی شود بلکه با ایجاد بازارهای خارجی و داخلی می‌تواند صنعتی شود این نکته لب مطلب را درباره اهمیت بنیادی مدیریت بر کشور و ایجاد رفاه عمومی را به خوبی ادا میکند

وی لازمه تحقق اقتصادی در هر نظام های سیاسی را همراهی مردم دانست و تاکید کرد:اگر همراهی های لازم در همه حوزه ها با دولت به وسیله مردم صورت بگیرد آن اقتصاد در میان‌مدت شکوفا خواهد شد، اما اگر مردم به هر دلیلی در همراهی با سیاست‌های دولت کوتاهی کنند آن اقتصاد در میان مدت از هم پاشیده خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در پایان با بیان اینکه افزایش وام مسکن تا سقف یک میلیارد تومان مساوی با افزایش قیمت مسکن است، افزود: در حال حاضر در عصر کنونی اکثر کشورهای صنعتی از جمله ژاپن آلمان و دیگر قدرت های بزرگ صنعتی در حال تغییر و گذر از اقتصاد صنعتی به اقتصاد مبتنی بر خدمات اطلاعاتی و دانش می باشد در حالی که تولید به سمت کشورهایی با دستمزد پایین منتقل می گردد در چنین اقتصادی اطلاعات و دانش عنصر اساسی تولید ثروت می باشد زیرا دانش و اطلاعات زیربنای بسیاری از خدمات و فراورده های جدید می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *